Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) Lunchconcert (RESERVEREN AANBEVOLEN)

Lunchconcert (RESERVEREN AANBEVOLEN)

Datum woensdag 16 september 2020
Aanvangstijd 20:15
Locatie Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK)
Uitvoerenden

Toetsen en Fluiten: Katja Pitelina (dwarsfluit), Anna Karpenko (piano)

Programma

Alfred Schnittke (1934 – 1998)
Suite (Sonata) in oude stijl, voor viool & piano (bewerking voor fluit en piano):
- Pastorale
- Balletto
- Minuetto
- Fuga
- Pantomima

Gustav Mahler (1860-1911)
Adagietto uit de 5de symfonie (bewerking voor fluit en piano)

Paul Desmond (1924 - 1977)
Take five (bewerking voor fluit en piano)

Meer informatie over de uitvoerenden

Anna Karpenko is geboren in Moskou en  studeerde klavecimbel en orgel (cum laude) aan het Moskouse Staats Conservatorium bij Alexey Parshin en Olga Martynova. Anna studeerde in juni 2015 af voor haar Master Degree Orgel aan het Rotterdams Conservatorium bij Ben van Oosten.

Ze won verschillende prijzen op internationale concoursen (w .o. 1ste prijs International Organcompetition Marcello Galanti 2002, Italie, en prijs voor beste uitvoering van Tariverdievs orgelwerken en diploma op de Tariverdiev Competition 2007 in Kaliningrad). In 2015 won zij de 2de prijs op het Internationaal Orgelconcours Breda. 

Zij treedt op als soliste (o.a. op orgelfestivals in Tallinn), als begeleider van solisten en maakte deel uit van de ensembles ‘Hermitage Group’ en ‘Pratum Integrum’. Als solist van deze ensembles nam zij 7 Caro Mitis CDs op. Vanaf 2015 vormt zij het duo “Toetsen en fluiten”  met de fluitiste Katja Pitelina.

Anna heeft meermalen zitting genomen in de jury van jeugdcompetities. Zij volgde masterclasses bij o.a. Guy Bovet, Jean Guillou, Lorenzo Ghielmi en Martin Haselbock. Zij was docent voor orgel, piano en klaveimbel in Moskou en organiseerde het 1ste Jeugd Orgelfestival in Tallinn (2012) en masterclasses en concerten in Scheveningen in 2013; onder haar leerlingen zijn veel laureaten van jeugdcompetities. Zij assisteerde bij de organisatie van masterclasses voor jonge organisten uit Rusland op het Bachfestival Dordrecht 2014.

Zij is pianodocent in Haenen muziekschool in Voorburg en organist in Pro Rege (Rotterdam).  

 

 

Katja Pitelina (woonachtig in Den Haag) is een veelzijdige fluitiste. Zij bespeelt zowel moderne als historische instrumenten en heeft een opvallend breed repertoire, van zeventiende-eeuwse barokmuziek tot hedendaagse composities. Uit haar instrumentencollectie kiest zij de traverso of fluit die het beste past bij het werk dat zij uitvoert. Katja Pitelina is te horen in concertseries en festivals in binnen- en buitenland, als soliste, in kamermuziekensembles en in orkesten. Zij heeft gewerkt met gerenommeerde musici als Bob van Asperen, Siebe Henstra, Dorothee Mields, Lucy van Dael, Barthold Kuijken, Gustav Leonhardt, Johannes Möller, Lavinia Meijer en Emlyn Stam. 
Sinds 2007 treedt Katja op met de Japanse barokfluitiste Reiko Tsuiki onder de naam Duokaleidoscope. In april 2009 speelde Katja in het jaarlijkse  Konninginedagconcert voor de koninklijke familie in het Paleis Noordeinde.

 

In 2015 startte Katja samen met de organiste Anna Karpenko. Hun concerten in de serie Toetsen en Fluiten verrassen het publiek steeds met bijzondere bewerkingen van stukken voor fluit en orgel. Hun eerste cd is in voorbereiding.
Katja is solist van The Bach Orchestra of the Netherlands. Met dat ensemble heeft zij in 2016 het fluitconcert van Joseph Haydn in het Concertgebouw in Amsterdam ten gehore gebracht. Katja wordt regelmatig uitgenodigd om lezingen, demonstraties en masterclasses te geven met het thema historische fluiten.

Katja Pitelina (geboren in Moskou) begon haar opleiding aan het prestigieuze Gnessin muziek school, waar zij eerst piano en later dwarsfluit studeerde. Zij won verschillende concoursen voor jonge musici.
Van 1999 tot 2005 vervolgde Katja Pitelina haar studie aan het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou bij fluitiste Olga Ivesheikova. Door de pianist Alexei Lubimov en de celliste Natalia Gutman werd zij gevraagd om bij hen
kamermuziekcursussen te volgen. Van 2001 tot 2008 studeerde Katja aan de afdeling oude muziek van het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar zij afstudeerde met een master diploma cum laude bij Barthold Kuijken. Zij kreeg daar ook lessen van Kate
Clark en Wilbert Hazelzet en volgde masterclasses van ondermeer Marten Root, Konrad Hünteler en Marieke Schneemann. Tijdens haar studie kreeg zij geregeld uitnodigingen voor optredens in festivals en concertseries in binnen- en buitenland.
Katja Pitelina is ook als musicologe actief. In 2013 is haar Russische vertaling van Verhandelingen over Uitvoeringspraktijk van J. J. Quantz (1752) uitgegeven.

Actueel

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.