Lutherse Kerk, Lutherse Burgwal (HOK) Bätz-Orgelmaand Ben van Ooste

Bätz-Orgelmaand Ben van Ooste

Datum zaterdag 23 oktober 2010
Aanvangstijd 15:30
Locatie Lutherse Kerk, Lutherse Burgwal (HOK)
Uitvoerenden

Ben van Oosten (Den Haag)

Programma

Bätz-Orgelmaand 2010, Lutherse Kerk Den Haag

Thema: 18e t/m 20e eeuw:
Bätz, Schumann, Reger

Max Reger: protestantse romantiek van een katholieke componist.
Serie orgelconcerten op het Bätz-orgel.

In oktober organiseert de Stichting Cultuur en Muziek in de Lutherse Kerk een serie orgelconcerten op de zaterdagmiddagen.
Elke zaterdag zal een orgelcompositie van de componist Max Reger centraal staan.

Reger staat in principe in de traditie van Wagner, Beethoven en Brahms. Hoewel hij van katholieke huize was, heeft hij een aantal orgelbewerkingen gemaakt van Lutherse koralen naar zijn grote voorbeeld J.S. Bach. Immers, zo zei hij "Bach ist Anfang und Ende aller Musik".

Op het beroemde Bätz-orgel uit 1762 in de Lutherse Kerk komen deze twee werelden prachtig samen: transparante doch weelderige barok van Bach wordt gespeeld naast de romantische, melancholische composities van Reger. Het concert op 30 oktober, het laatste in de serie, wordt voorafgegaan door een lezing over het werk van Reger.

concertprogramma 23 oktober:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Fantasie und Fuge in a kl.t., BWV 904 (bew.: Max Reger, 1873-1916)

Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Uit "Trois Impressions", op. 72:
- Harmonies du Soir

Josef Rheinberger (1839-1901)
Sonate nr. 4 in a kl.t., op. 98
- Tempo moderato
- Intermezzo
- Fuga cromatica

Robert Schumann (1810-1856)
"Sechs Stücke in canonischer Form", op. 56:
1. Nicht zu schnell
2. Mit innigem Ausdruck
3. Andantino
4. Innig
5. Nicht zu schnell
6. Adagio

Johannes Brahms (1833-1897)
Twee bewerkingen over:
"O Welt, ich muss dich lassen"

Max Reger (1873-1916)
-Introduktion und Passacaglia in d kl.t.

Meer informatie over de uitvoerenden

Ben van Oosten werd in 1955 te Den Haag geboren. Hij studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en vervolgens in Parijs.

Op 11-jarige leeftijd kreeg Ben van Oosten zijn eerste aanstelling als kerkorganist en vier jaar later (in 1970) debuteerde hij als concertorganist in zijn geboorteplaats. Sindsdien trad hij met groot succes op in de belangrijkste internationale orgelcentra, dikwijls bij speciale gelegenheden zoals orgelingebruiknemingen (o.a. in Parijs, Toulouse, Salzburg, Merseburg, New York), talrijke orgelfestivals en academies (o.a. Zomeracademie te Haarlem, McGill University Organ Academy te Montréal).

Zijn opzienbarende cd-opnamen van het Franse symfonische orgelrepertoire werden met verschillende internationale prijzen onderscheiden (o.a. Preis der deutschen Schallplattenkritik, Choc du Monde de la Musique, Diapason d'Or).

Van zijn hand verscheen bovendien de omvangrijke en veelgeprezen Widor-biografie Charles-Marie Widor - Vater der Orgelsymphonie (Verlag Peter Ewers, Paderborn), waarvan dit jaar eveneens een Amerikaanse editie verschijnt.

Vanwege zijn grote verdiensten voor de Franse orgelmuziek werd Ben van Oosten driemaal onderscheiden door de Société Académique "Arts-Sciences-Lettres" te Parijs.

In 1998 werd hij door de Franse regering benoemd tot Chevalier dans l'Ordre des Arts et des Lettres.

Ben van Oosten is als hoofdvakleraar orgel verbonden aan het Rotterdams Conservatorium. Tevens is hij een veelgevraagd jurylid bij de belangrijke internationale orgelconcoursen (o.a. Parijs, Chartres, Nürnberg, Landsberg, St. Albans, Birmingham, Genève, Dublin).

Sinds 1990 is Ben van Oosten organist van de Grote Kerk te Den Haag en aldaar artistiek leider van het jaarlijkse "Internationaal Orgelfestival".

Actueel

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.