Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) Lunchconcert Timothy John Dowling (trombone) en Jan Hage (orgel)

Lunchconcert Timothy John Dowling (trombone) en Jan Hage (orgel)

Datum woensdag 31 maart 2010
Aanvangstijd 12:45
Locatie Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK)
Uitvoerenden

Timothy John Dowling (trombone) en Jan Hage (orgel)

Programma

Ernst Schiffmann (1901-1980)
Intermezzo op. 53

Max Reger (1873-1916)
Romanze

Petr Eben (1929-2007)
Two Invocations I

Ludwig Krebs (1713-1780)
Fantasia in g-moll

Petr Eben
Two Invocations II

Meer informatie over de uitvoerenden

Timothy John Dowling werd geboren 20 mei 1959 te Melbourne, Australië.
Hij studeerde trombone aan het Victorian Collge of the Arts in Melbourne bij Roger Davies en Michael Mulcahy en studeerde in 1979 af met onderscheiding.
Hij begon zijn professionele loopbaan in Melbourne als remplaçant in het Melbourne Symphony Orchestra en in de Victorian State Opera. Vanaf 1979 was hij lid van het State Orchestra of Victoria en in 1981 werd hij benoemd tot solo-trombonist in het Tasmanian Symphony Orchestra. In 1982 werd hij aangesteld als solo-trombonist in het Australian Opera and Ballet Orchestra in Sydney en in 1986 begon hij als plaats¬vervangend solo-trombonist in het Sydney Symphony Orchestra. In deze periode speeld hij regelmatig met het Australian Chamber Orches¬tra. Hij was ook aktief in een aantal ensembles voor hedendaagse muziek, bijv. The Seymour Group en de Sydney Contemporary Players. Hij was lid van het Sydney Brass Ensemble en van het Sydney Trombone Quartet. Daarnaast speelde hij ook oude muziek op authentieke instru¬menten in verschillende ensembles, waaronder het Sydney University Chamber Orechestra en de Renasisance Players. In 1988 kwam Timothy Dowling naar Nederland en werd solo-trombonist in het Residentie Orkest in Den Haag. Sindsdien werkte hij ook met het Radio Filharmonisch Orkest, het Concertgebouw Kamerorkest, het Nederlandse Philharmonisch Orkest en met het Rotterdam Philharmonisch Orkest. Als solist voerde hij het Tomasi Concerto met het Tasmanina Symphony Orchestra uit, en het Concerto for Seven Winds van Martin met het Residentie Orkest. Hij maakt opnamen voor de Australian Broadcasting Commission en Radio 2MBS-FM, en gaf meerdere recitals in Australië en in Nederland. Hij werkte ook mee aan de CD 'Prevaling Winds' muziek voor trompet, trombone en orgel bij MBS Records.

Jan Hage (geb. 1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers), Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alledrie met onderscheiding) en het doctoraal diploma Muziekwetenschap.
Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix "à l'unanimité du Jury". In 2006 ontving hij de médaille d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Hij won eerste prijzen tijdens het Nationaal Orgelconcours voor conservatoriumstudenten te Leiden, het Nationaal Orgelimprovisatie Concours te Bolsward, het Concours Suisse de l'orgue te Schaffhausen en het Prémier Concours de Musique classique te Poitiers. Hij geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- televisie- en cd-opnames. Hij is een warm pleitbezorger en veelgevraagd interpreet van hedendaagse orgelmuziek.

Actueel

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.