Datum | woensdag 18 januari 2012 |
Aanvangstijd | 12:45 |
Locatie | Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) |
Uitvoerenden | Elske Tinbergen, cello; Jörn Boysen, orgel |
Alexis Magito (1711-na 1772)
Sonata I a moll for the Violoncello e Basso (±1765)
- Adagio
- Allegretto
- Grave
- Menuetto I/II
Pieter Bustijn (1649-1729)
Suitte II D dur pour le clavessin (1712)
- Preludio
- Allemanda
- Corrente
- Sarabanda
- Giga
Willem de Fesch (1687-1757)
Sonate IV d moll for a Violoncello solo, with a thorough bass for the Harpsichord op. 13
- Largo
- Allemanda Allegro
- Minuetto I/II
Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tevens specialiseerde zij zich in het bespelen van de violoncello piccolo. Masterclasses volgde zij bij Anner Bijlsma. Elske maakte een aantal jaren deel uit van het European Union Baroque Orchestra. Met Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski speelde zij o.a. in de Nederlandse Opera productie van Händel's Giulio Cesare. Zij werkte in hetzelfde orkest mee aan de CD-opname 'Rameau: une symphonie imaginaire', die een Edison 2006 heeft gewonnen.
Tevens speelde zij in de Boston Camerata, het Utrechts Barok Consort, Musica Poetica en the Northern Consort. Kamermuziek maakt zij o.a. in het barokensemble Giardino Musicale, duo Tinbergen/Boysen en La Barca Leyden. Met Ensemble l'Esprit Musical was zij prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours 2000.Momenteel is Elske part-time promovenda aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden, waar zij onder leiding van Professor Ton Koopman onderzoek doet naar de vroege verschijningsvormen van de cello en de muziek die voor deze instrumenten geschreven is.
Elske Tinbergen treedt regelmatig op als continuo-speler, en heeft een lespraktijk cello en barokcello aan huis. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie.In de pers was o.a. het volgende over Elske te lezen: "De vitaliteit, expressie, helderheid van het koor wordt met name door de cellist Elske Tinbergen met verve beantwoord. ..... Tinbergen toont haar talent zowel in alerte begeleiding als in ijzersterk solospel" (Leidsch Dagblad).
De klavecinist en dirigent Jörn Boysen werd in 1976 in Lübeck geboren en houdt zich al sinds zijn middelbare schooltijd bezig met oude muziek. Boysen studeerde aan de Musikhochschule in Lübeck en vervolgens bij Tini Mathot en Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens zijn studietijd in Lübeck richtte Boysen het orkest Musica Poetica op. Als dirigent, solist en continuospeler werkt hij regelmatig met orkesten en koren in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Hij geeft bovendien Master Classes in de historische uitvoeringspraktijk. In samenwerking met de Stadsbibliotheek van Lübeck werkt hij aan enkele uitgaven van nog niet eerder gepubliceerde werken uit de Düben verzameling in Uppsala (Zweden) en Lüneburg (Duitsland). In juni 2005 dirigeerde hij een operaproduktie bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam.
Sinds 2006 is Boysen artistiek leider van het Hollands Vocaal Ensemble waarmee hij succesvol concerten gaf met o.a. de Messe des Morts van Jean Gilles, muziek uit het Altbachische Archiv en het Requiem van Mozart (completering door Sigismund Ritter von Neukomm). In 2008 was het koor was genomineerd voor de RABO Bank Culture Award. In 2009 was Boysen muzikaal leider van de productie van Molière's/Charpentier's Le Malade Imaginaire bij de Utrechtse Spelen. Naast muziek voor deze productie componeerde hij instrumentale en vocale werken. Voor de Duitse kunstschilder en dichter Rainer Erhard Teubert zette Boysen gedichten uit diens boek Schattenwind op muziek. De première vond in maart 2010 in zijn geboortestad Lübeck plaats.
Critici beschrijven zijn klavecimbelspel als '... affectief en zeer delicaat. Door zijn toucher ... en de verfijnde overgang tussen de manualen lukt het hem het onmogelijke op zijn instrument mogelijk te maken: de indruk van verschillende dynamische sterkten te wekken'. (Kieler Nachrichten). ‘Het orgeltje van Jörn Boysen wil niets weten van saaie, muisgrijze ondersteuning. Boysens toucher sprankelt, kaatst, geeft nieuw elan aan een oud instrument. Aanstekelijk fris.‘ (Leidsch Dagblad).
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.