Datum | woensdag 15 februari 2012 |
Aanvangstijd | 12:45 |
Locatie | Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) |
Uitvoerenden | Ensemble 'Me La Amargates Tu' |
Shahar evakeshkha
Liturgical poem based on text by Iben Gvirol (11th c.)
- No vo comer ni vo bever (I am not intending to eat or drink)
- Una hija tiene el Rey (The king has a daughter)
- Ir me quiero madre a Yerushalayim (Mother, I would like to leave to Jerusalem)
- Así biva el marido (My beloved husband)
- Hamavdil bein kodesh le hol [Prayer sung with the Havdala (the end of Shabath) The one who distinguishes sacred from secular
- Los caminos de arena (The paths of sand)
- Lavava y suspirava (Washing and sighing)
- Porqué llorax blanca niña (Why are you weeping, fair maid?)
- Una matica de ruda (A spring of rue)
- A la una nací yo (At one (o'clock) I was born)
Me La Amargates Tu.
Esteban Manzano (tenor); Doret Florentin, (blokfluit); Tulio Rondon (viola da gamba); Sarah Ridy (barokharp); Juan Martinez (slagwerk); Christian Gutierrez (barokgitaar)
De traditie van de Sefardische liederen, gezongen door Sefardische Joden, neemt ons mee op een reis door de eeuwen en naar de verschillende plaatsen waar Joden zijn terechtgekomen nadat ze werden verdreven door de Inquisitie. Me La Amargates Tu verenigt de folklore-Ladino traditie met muzikale elementen uit de periode waarin deze Sefardische Joden leefden op het Iberische schiereiland.
Sefardische liederen werden gezongen voor gelegenheden zoals huwelijken, begrafenissen en andere Joodse feesten. Meestal door vrouwen gezongen, beschreven ze hun alledaagse leven op het Iberisch schiereiland, dus onderwerpen als liefde, verdriet, eenzaamheid, wanhoop, geluk…
De melodie en het ritme van de liederen werden sterk beïnvloed door Spaanse, Turkse, Arabische en Balkanmuziek, afhankelijk van de periode waarin ze werden gezongen.
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.