St. Jacobuskerk, Parkstraat (HOK) Hobo en orgel in concert

Hobo en orgel in concert

Datum zaterdag 11 mei 2013
Aanvangstijd 16:00
Locatie St. Jacobuskerk, Parkstraat (HOK)
Uitvoerenden

Peter le Feber (hobo) & Jos Laus (orgel)

Programma

Vincent Lübeck (1657 - 1740)
Praeambulum

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
Adagio (hobo en orgel)

Max Reger (1873 - 1916)
Romanze (opus 80)

Johan Wagenaar (1862 - 1941)
Larghetto (hobo en orgel) (opus 40)

Joop Schouten (1907 - 1983)
Impressies en Funeraille

Henk Badings (1907 - 1967)
Canzona oboe et organo (1938)

Ab van Duuren (1930 - 2003)
Solo voor althobo

Louis Vierne (1870 - 1937)
Carillon de Westminster
(Pièces de Fantaisie)

Meer informatie over de uitvoerenden

Peter Le Feber werd in 1956 geboren in Den Haag en begon op 15 jarige leeftijd met pianospelen, iets wat hij zijn verdere leven zou blijven doen. Door Peter Beijersbergen van Henegouwen werd hij ‘klaargestoomd' voor het Koninklijk Conservatorium in zijn woonplaats. Waar hij les kreeg van o.a. Jolie Buriks. Het KC in Den Haag verruilde hij na een jaar voor het Rotterdams Conservatorium, waar hij les kreeg van Ton Hartsuiker en later Michael Davidson, die een wat klassieker uitgangspunt had. Door de lessen van beiden werd hij breed geschoold. Maar ook het ‘lichte genre' zoals kleinkunst en cabaret had zijn belangstelling. Hij trad ook al op als begeleider en met collega Alice Rietman als Quattre-mains duo en vormde met zijn o.a. echtgenote celliste Tineke Molenaar en haar zus violiste Jitty Molenaar en incidenteel met zijn schoonvader violist Bonno Molenaar een ensemble dat ‘salonmuziek' vertolkte en versterkte hij het Haegsch Salon Quartet als pianist waarbij hij optrad met vele binnen- en buitenlandse ‘grootheden' uit de Showbizz en lichte muziek, zoals zanger Willy Caron, de violist Gregor Serban, de beroemde Roemeense Panfluitspeler Nicolai Pirvu.
Al tijdens zijn pianostudie aan het Rotterdams Conservatorium was hij ook begonnen aan een studie hobo en werd hij gevraagd om tweede hoboïst te worden in het Haags Blazers Ensemble Octopus o.l.v. Bastiaan Blomhert. Waarmee hij werken van Mozart maar ook van Henk Badings uitvoerde.
Er was ook belangstelling voor het muziekonderwijs aan de jeugd: Als een van de eerste ensembles speelden zij o.a. ‘het olifantje Babar' in gymzalen, met een verteller en (toen nog) dia's voor jonge schoolkinderen die na afloop de instrumenten mochten proberen.
Andere voorstellingen waren ‘de Mug', geschreven door de Haagse componist Jos Post en het door componistenduo Klaus Kuiper en Marcel Cuypers geschreven muzikale sprookje ‘Grote Klaas en Kleine Klaas'. Maar ook ‘Het Ezeltje en de Kleine Zeemeermin' met meester-verteller Peter van der Linden (waarmee nog op tournee werd gegaan naar Canada!) en ‘Het Kristallen Ei' van fagottist/componist/dirigent Kees Olthuis met als verteller Martin Mens.

Peter Le Feber houdt zich nu vooral bezig met begeleiden lesgeven en heeft samen met 4 andere docenten ‘De Haagse Muze' opgericht waarbij theorielessen, training en coaching wordt gegeven met name voor de ontwikkeling van de benodigde theoretische muziekkennis voor het toelatingsexamen voor het conservatorium. Maar ook m.b.t. een zelfverzekerde podiumpresentatie, communicatieve vaardigheden en technieken en inzicht in eigen mogelijkheden, kwaliteiten plannen en doelen als musicus. Zowel voor muzikale carrière in klassieke muziek als in de jazz en/of popmuziek.

Jos Laus (1953) studeerde aan het Kon. Conservatorium in Den Haag piano, orgel en koordirectie. Na afronding van zijn studies aldaar, volgde hij nog improvisatielessen bij Bernard Bartelink te Haarlem. Van 1969 tot 2004 was hij als dirigent en organist verbonden aan de H. Bonifatiuskerk te Rijswijk. Met het koor Gloria Deo en de Schola Cantorum werd regelmatig medewerking verleend aan de KRO radio- en televisie uitzendingen; de Schola Cantorum behaalde in 1991 en 1995 een prijs in de categorie Gregoriaans op het Internationaal Korenfestival te Arnhem.

Sinds juli 2004 is hij als dirigent en organist werkzaam in de kerk van St. Jacobus de Meerdere te 's-Gravenhage, waar hem de algemene muzikale leiding van de koren en de organisatie van de concerten is toevertrouwd.

Naast een concertpraktijk in eigen land, is hij regelmatig als concertorganist te gast in het buitenland (o.a. België, Frankrijk, Duitsland en Indonesië (Jakarta). In laatstgenoemd land werd hij betrokken bij de inventarisatie van het daar aanwezige pijporgelbestand.

Als orgeldeskundige en lid van het College van Orgeladviseurs Nederland (CvON) begeleidde hij tal van belangrijke restauratie- en nieuwbouwprojecten, o.a. de orgels van de kathedraal van Utrecht (Ste Catharina), Zwolle (O.L.Vrouw), Oosterhout (St. Jan) en Delft (Maria van Jesse). Begin 2000 werd hij door de Unesco uitgenodigd een advies uit te brengen en de begeleiding ter hand te nemen van de restauratie van het Maarschalkerweerd-orgel in de kathedraal van Paramaribo in Suriname. Van zijn hand verschenen verschillende publicaties over technische- en historische aspecten van de orgelbouw.
Wetenschappelijk onderzoek naar het oeuvre van de 19e eeuwse Utrechtse orgelmakers Maarschalkerweerd en Zoon leidde in 2008 tot een publicatie in boekvorm.

Van zijn werk als musicus verschenen verschillende opnamen; zo verscheen in 2010 de CD Franse Meesters in de Hofstad. Deze CD, geheel gewijd aan Franse orgelmuziek en uitgevoerd op het Adema/Maarschalkerweerd-orgel van de kerk van de H. Jacobus de Meerdere in Den Haag, kreeg een warm onthaal!

Naast zijn werkzaamheden aan de kerk van de H. Jacobus de Meerdere is Jos Laus werkzaam als begeleider aan de dansvakopleiding van het Kon. Conservatorium in Den Haag en dirigent van de Capella Sti. Jacobi.
Sinds 2008 is Jos Laus artistiek adviseur van het HOK bestuur.

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.