Datum | woensdag 20 mei 2015 |
Aanvangstijd | 12:45 |
Locatie | Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) |
Uitvoerenden | Frans Brekelmans (gitaar) |
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
‘La Frescobalda' Aria con variazioni
(Transcriptie Segovia)
Francisco Tárrega (1852-1909)
- Prelude nr. 1
- Capricio Arabe
Isaac Albéniz (1860-1909)
Mallorca
(Transcriptie Segovia)
Manuel M. Ponce (1882-1948)
Sonatine Meridional
- Campo
- Copla
- Fiesta
Toegift:
José Muñoz Molleda (1905-1988)
Diferencias sobre un tema
‘Al gran guitarrista, Andres Segovia'
Tema: adagio cantabile
Volg ook de website van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk
Frans Brekelmans (gitaar)
Frans Brekelmans (1957) werd geboren in Breda en ontving in die stad zijn eerste lessen bij de plaatselijke muziekschool. Na de blokfluit volgde al gauw de Spaanse gitaar en privélessen bij Christine Pennings die hem ‘klaarstoomde voor het Rotterdams Conservatorium, waar hij van 1975 tot studeerde bij Dick Hoogeveen.
Na zijn studie aan het Rotterdams Conservatorium studeerde hij vijf jaar bij de Japanse luitist Toyohiko Satoh waar hij zich vooral verdiepte in de oude muziek. Daardoor begreep hij meer van de structuur, frasering, opbouw en de articulatie van een muziekstuk, ook uit latere perioden.
Ook bouwde hij onder leiding van Satoh een uitvoerig repertoire op, zowel in de barok als in romantische en moderne stukken.
Zijn eerste concert gaf hij in zijn geboortestad Breda, als solist bij een gitaarconcert van Antonio Vivaldi. Tijdens zijn conservatoriumperiode volgde o.a. het gitaarconcert van Villa-Lobos onder Otto Ketting.
De tijdens zijn conservatoriumperiode door hem gekochte ‘manche theorbe', ontwikkeld door de Fransman Roger Généraux (†1980) en gebaseerd op het een oude idee om de gitaar uit te breiden met de bourdonsnaren van een barokluit, gaf hem de mogelijkheid de luitsuites van Bach met de originele stemvoering op gitaar te spelen.
een moderne toepassing van een oud idee: de gitaar uitbreiden met de bourdonsnaren van een barokluit, zodat je de luitsuites van Bach met de originele stemvoering op gitaar kunt spelen.
Frans Brekelmans speelt op meerdere gitaren, o.a. een gitaar van de beroemde Duitse bouwer Hermann Hauser I en een gitaar van Antonio Marin Montero uit 1992, maar ook op een romantische gitaar uit circa 1846 gebouwd door de Franse vioolbouwer Auguste Sébastien Bernardel en een gitaar uit 1988 van Jan Verweij uit Zaandam en twee gitaren van Gust den Aantrekker, een bouwer uit Antwerpen.
Brekelmans hecht er aan contact te blijven onderhouden met gitaarbouwers en is geïnteresseerd in hun werk en de ontwikkeling op het gebied van het gitaar bouwen.
Frans Brekelmans treed overal op waar de ambiance hem inspireerd, zoals in de Anna Paulownazaal in Hotel des Indes en de Louis Seizezaal in de Haagse Pulchri Studio. Maar ook tijdens salonconcerten in Slot Zuylen, het Kurhaus en het Amstel Hotel, Museum Van Loon en Museum Geelvinck Hinlopen in Amsterdam, en in Parijs in de Salon Bouvier van Musée Carnavalet. Ook maakte hij diverse Cd-opnames.
Daarnaast heeft hij een uitgebreide lespraktijk, waarbij hij uitgaat van de principes van Tárrega, de grondlegger van de klassieke gitaartechniek. Transcripties van klassieke stukken, zoals van Bach en Schumann zijn daarbij het uitgangspunt.
Volg ook de website van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.