Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) Lunchconcert (ensemble)

Lunchconcert (ensemble)

Datum woensdag 17 juni 2015
Aanvangstijd 12:45
Locatie Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK)
Uitvoerenden

The Early Byrds Concort (blokfluiten)

Programma

Programma Ile Fantazies de Joskin

Hayne von Ghizeghem (c.1445-1497)
De tous biens plaine (Laborde Chansonnier)

Josquin (des Prez)  (c.1450-1621)
De tous biens plaine (Petrucci: Harmonice Musices
Odhecaton Canti A, Venetië, 1501)

Alexander Agricola (1445/1446-1506)
De tous biens plaine (Petrucci, Harmonice Musices
Odhecaton Canti C, 1503)

Johannes Ghiselin Verbonnet (1491-1507)
De tous biens playne (Petrucci, Harmonice Musices
Odhecaton Canti B, 1501)

Josquin
Ile fantazies de Joskin (Rome, Biblioteca
Casanatense, Ms. 2856)

Heinrich Isaac (c.1450 - 1517)
Der Hund (Trium vocum carmina, Nürnberg Formschneider, 1538)

Anonymus
O Venus bant (melody: Een schoon liedekens-boeck, Antwerpen,1544 and text: Amsterdam, UvA, UB I A 24)

Josquin
O Venus bant (Petrucci: Harmonice Musices
dhecaton Canti A, Venetië, 1501)

Agricola
O Venus bant I (Florence, Biblioteca Nazionale
Centrale, MS Banco Rari 229)

Isaac
O Venus bant (DTÖ no. 31)

Ghiselin-Verbonnet
La Alfonsina (Petrucci: Harmonice Musices
Odhecaton Canti A, 1501)

Johannes Martini (c.1440 - 1497/1498):
La Martinella (Rome, Biblioteca Casanatense, Ms. 2856)

Heinrich Isaac
La Martinella (DTÖ no. 24)

Josquin
Ce pauvre mendiant/Pauper sum ego (NJE 27.5)

 

Over het progamma: Ile Fantazies de Joskin
In Italië, het land dat de culturele opleving van de Renaissance tot leven bracht, waren Vlaamse musici ontzettend populair. Adellijke rivalen probeerden de meest bekende zangers, die vaak ook uitmuntende componisten waren, aan hun hof te verbinden. Van alle sterren straalde die van Josquin boven alle andere uit.
Josquin zong en componeerde in vele verschillende steden, waar hij zijn landgenoten tegenkwam die in een ver buitenland zijn collega's werden.

Twee van de meest fanatieke patronen van de muziek aan het eind van de vijftiende eeuw waren Galeazzo Maria Sforza te Milaan en Ercole I d'Este te Ferrara. De kapel van het Milanese hof kon zich niet alleen beroemen op de aanwezigheid van Josquin, maar telde onder haar leden ook de virtuoze Alexander Agricola en Johannes Martini, hoewel de laatste ook een vaste aanstelling had in Ferrara. Josquin kwam in Ferrara terecht doordat zijn levenslange beschermheer, kardinaal Ascanio Sforza, Ercole d'Este wees op zijn getalenteerde protégé, Josquin "d'Ascanio."
Voordat hij in Ferrara aan de slag kon kwam Josquin in een muzikaal duel terecht met Heinrich Isaac. Ercole koos uiteindelijk voor Josquin, hoewel die een veel hoger salaris vroeg en bovendien de reputatie had te schrijven wanneer hij er zin in had en niet wanneer hem werd opgedragen een stuk te componeren.
Te Ferrara werkte hij samen met Johannes Ghiselin-Verbonnet, die bijna net zo beroemd was als hij en die met Agricola samen Italië en Frankrijk had rondgereisd om muzikaal talent te recruteren. Vanwege een uitbraak van de pest, in 1503, bleef Josquin niet lang in Ferrara. Hij had zich juist op tijd uit de voeten gemaakt, want zijn onfortuinlijke opvolger Jacob Obrecht stierf nog geen twee jaar later aan de ziekte.

Volg ook de website van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk

 

Meer informatie over de uitvoerenden

The Early Byrds Concort: Gerrieke van Dam, Tim Veldman, Teun Wisse (blokfluiten)

Concertagenda - the-early -byrds .jpg

The Early Byrds, een blokfluitconsort dat is opgericht in 2010 aan het Utrechts Conservatorium, heeft zich toegelegd op instrumentaal en vocaal repertoire met de nadruk op zestiende-eeuwse muziek.

De leden van dit blokfluitconsort, Gerrieke van Dam, Teun Wisse en Tim Veldman, zijn gecoacht door Heiko ter Schegget, die tevens de bouwer is van de instrumenten waarop zij spelen. Ze hebben masterclasses gevolgd bij musici als Conrad Steinmann, Pedro Sousa Silva and Marion Verbruggen. The Early Byrds treden sinds 2012 jaarlijks op in het kader van het Oude Muziek Festival te Utrecht en werden in 2014 uitgenodigd in Bulgarije waar ze te gast waren bij de Nationale Bulgaarse Radio.

Met hun optredens brengen The Early Byrds de polyfonie van de Renaissance tot leven door zo dicht mogelijk bij de historische uitvoeringspraktijk te komen. Zo spelen ze op kopieën van instrumenten uit die tijd, lezen ze de muziek uit oude handschriften en vroege edities en passen ze historische methodes toe zoals solmisatie, memorisatie en diminutie. Voor meer informatie over

The Early Byrds kunt u de website bezoeken: www.earlybyrdsconsort.com

 

 

 

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.