Datum | woensdag 30 september 2015 |
Aanvangstijd | 12:45 |
Locatie | Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) |
Uitvoerenden | Janine de Leeuw en Karin Kuijper (piano), Ralph Rousseau Meulenbroeks (viola da gamba), Geerten van de Wetering, orgel en Elma Timmers, sopraan |
Janine de Leeuw en Karin Kuijper, piano:
Maurice Ravel (1875-1937)
4 delen uit Ma mère l'Oye
- Pavane de la Belle au bois dormant.
- Petit Poucet
- Les entretiens de la Belle et de la Bête
- Le jardin féerique
Ralph Rousseau Meulenbroeks, viola da gamba:
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
uit "Der getreue Musikmeister" (1728/29), sonate voor viola da gamba solo, (D gr.t.)
- andante
- vivace
- recitatif
- arioso, andante
- vivace
Janine de Leeuw en Karin Kuijper (piano), Ralph Rousseau Meulenbroeks (viola da gamba), Geerten van de Wetering, orgel en Elma Timmers, sopraan
Janine de Leeuw studeerde, na haar Gymnasiumopleiding, piano aan het Utrechts Conservatorium bij Ria Groot. Al tijdens haar opleiding legde zij zich toe op de kamermuziek. Zij begeleidde vele zangers en instrumentalisten onder leiding van o.a. Thom Bollen.
Ook na haar studie bleef het samenspelen favoriet. Als begeleidster van fluitiste Anne-Marie van den Berg ontdekte zij de muziek van de twintigste eeuw, met pianiste Dorothée Fonteijn vormde zij jarenlang een piano-duo en in theater Branoul in Den Haag werkte ze mee aan verscheidene theaterproducties o.l.v. Rein Edzard.
Met veel plezier treedt Janine regelmatig op met Salonensemble Dames Danzi.
De samenwerking met pianiste Karin Kuijper is zeer inspirerend en heeft al tot meerdere succesvolle optredens geleid. Samen (her)ontdekken zij het uitgebreide en prachtige repertoire voor vier handen aan een piano.
Karin Kuijper studeerde hoofdvak piano aan het Gronings Conservatorium bij Akke Ferguson-Walma van der Molen en voltooide haar pianostudie bij Sumiko Nagaoka aan het Conservatorium in Utrecht.
Naast het lesgeven begeleidt zij vooral graag en vaak koren en zangers. Sinds 2011 maakt zij deel uit van de theaterproductie 'Kom vanavond met verhalen' van theatergroep De Kern. Verder voerde zij samen met dominee Carel ter Linden 'Die sieben letzte Worte unseres Erlösers' van Haydn uit, een combinatie van woord en muziek. Momenteel werkt ze als pianiste mee aan de theaterlezing 'Madame Manet' met Ton van Kempen en Nicoline van de Beek. Sinds 2009 vormt Karin Kuijper met Janine de Leeuw een pianoduo. Met veel passie en plezier werken ze aan een mooi repertoire en verzorgen ze concerten als duo 'Kuijper de Leeuw'.
Ralph Rousseau Meulenbroeks combineerde zijn conservatoriumstudie contrabas met een universitaire studie en een promotie in de natuurkunde. Beide studies sloot hij "cum laude" af.
In 1996 schakelde hij over op de viola da gamba en groeide razendsnel uit tot de meest prominente Nederlandse ambassadeur van het instrument. Hij maakte 10 cd's en ‘Chansons d'amour' werd bekroond met de Edison Klassiek Publieksprijs 2009.
Zijn grote specialiteit is het prachtige oeuvre voor viola da gamba alleen.
Ralph speelde solo bij o.a. het Koninklijk Concertgebouworkest en het Philharmonia Orchestra en werkte met dirigenten als sir Roger Norrington, Vladimir Ashkenazy en Ivan Fisher. Verschillende componisten droegen nieuw werk aan hem op en zijn soloconcerten brachten hem naar kamermuziekfestivals door heel Europa, de VS en Azië. Zijn nieuwe cd "Confluentes" staat helemaal op YouTube (ja, dat is dus gratis) en is heel eenvoudig te vinden via de website www.ralphrousseau.com.
Elma Timmers wordt gecoacht door Hanneke de Wit en Paul Triepels. Elma volgde masterclasses bij o.a. Miranda van Kralingen, Christoph Prégardien, Margreet Honig en Nico van der Meel. Als ensemble-lid maakt Elma Timmers deel uit van Cappella Amsterdam o.l.v. Daniël Reuss en het Laurens Collegium Rotterdam o.l.v Wiecher Mandemaker. In februari 2014 nam zij deel aan ‘Meesters&Gezellen', een projectkoor o.l.v. Kaspars Putnins (dirigent van het beroemde Lets Radiokoor) waarbij jonge koorzangers worden gecoacht door leden van Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor. In 2013 was Elma door De Nederlandse Opera geselecteerd om deel te nemen aan een tiendaagse workshop over contemporaine muziek.
Als solist voerde zij met orkest werken uit van J.S. Bach (diverse cantates), Händel (Messiah), Fauré (Requiem), Vivaldi (Gloria), en Mendelssohn (Hör mein Bitten, Psalm 95, Wer nur den lieben Gott läßt walten).
Elma Timmers geeft regelmatig concerten met organisten, waaronder Geerten van de Wetering, Aart Bergwerff, Matthias Havinga en Pieter van Dijk.
Tijdens haar zangstudie studeerde Elma contrabas bij Jean-Paul Everts en Knut Guettler aan het Koninklijk Conservatorium. Als bassiste heeft zij o.a. als aanvoerder in het NSO gespeeld onder leiding van Otto Tausk en participeerde zij in de NJO summer- en winteracademies onder leiding van Reinbert de Leeuw en Mark Wigglesworth. Zij speelde in orkesten onder leiding van o.a. Neeme Järvi, Martin Sieghart, Etienne Siebens en Hans Leenders. Elma studeerde ook Wereldgodsdiensten aan de Universiteit Leiden.
Geerten van de Wetering (1985) studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, met als bijvakken piano en zang. Daarnaast volgde hij diverse masterclasses en studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel studeerde hij in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van het Wassenaars Kamerkoor.
Hij heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek en speelde diverse premières. Geerten geeft regelmatig solorecitals en concerteerde op uiteenlopende podia, waaronder het Concertgebouw Amsterdam. Daarnaast treedt hij op in kleinere bezettingen, onder meer met zijn broer Bert van de Wetering (bas/bariton), en werkt regelmatig samen met koren en orkesten. Hij voerde o.a. concerten voor orgel en orkest uit van Francis Poulenc en Paul Hindemith. Bovendien zet hij zich er voor in het orgel aan een breder publiek te presenteren door het instrument te combineren met andere kunstdisciplines, bijvoorbeeld in producties met orgel en dans en orgel en elektronische muziek.
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.