Datum | woensdag 19 oktober 2016 |
Aanvangstijd | 12:45 |
Locatie | Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) |
Uitvoerenden | Concerto Valiante: Mattias Pavlous (countertenor), Tomasz Plusa (viool), Carlos Leal Cardin (cello), Leonardo Valiante (klavecimbel) |
A. Vivaldi (1678-1741)
Cantata RV 671 in C gr. Care selve amici prati
C. P. E. Bach (1714-1788)
Prussische sonate Wq. 48/ 2 in Bes gr. deel: vivace
G. F. Händel (1685-1759)
- uit de opera Ottone aria Sc. X "Deh non dir"
- Accompagnato "Io son tradito" & aria "Tanti affanni"
Leonardo Valiante, geboren in Montevideo, Uruguay, begon hij zijn studies aan de muziekschool Virgilio Scarabelli. In 1989 behaalde hij zijn diploma pianoleraar aan het Falleri Balzo Conservatorium, waarna hij bij Nelly Langone de Tricolli een postgraduate cursus volgde. Vervolgstudie klavecimbel bij Eduardo Gilardoni en Carlos Levin aan het Anglo Instituut. Hij volgde hij ook klavecimbel masterclasses bij Jose Gonzalez Uriol, Rosana Lanzelote en Yves Rechsteiner. Na het behalen van klavecimbel diploma A speelde hij met het orkest van Sodre o.l.v. dirigent Roberto Montenegro. In 1996 werd hij toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium te De Haag voor klavecimbelstudie bij Jacques Ogg. Een tweejarige studie hedendaagse muziek bij Annelie de Man aan het Conservatorium van Amsterdam is in 2002 afgerond. In 2001 heeft hij o.l.v. Erik Klas het Noord Symfonie Orkest begeleid in de Vredenburgzaal te Utrecht.
Hij begeleidt vanaf 2000 het koor VocAnimo o.l.v. Loek Ruijters en ook het koor Vlijt en Volharding o.l.v. Joke Geraets. Op 26 juli 2007 heeft hij met een trio opgetreden in de Duitse kapel en heeft daar een Frans-duitse repertoire ten gehore gebracht, o.a. traverso Margarita Gonzales en fagottist Gabriel Pereyra Op 19 september 2010 is onder zijn leiding delen uit de opera Orlando van G.F. Händel uitgevoerd met een strijkersensemble en vocale solisten, o.a. mezzosopranen Stephanie Gericke en Alexandra d'Espinoza en countertenor Leandro Marziotte in de Bosbeskapel te Den Haag. Op 11 augustus 2011 een concert gegeven in de Nelly Goitiñozaal van het S.O.D.R.E. te Montevideo, Uruguay met Clara Kruk en Rodrigo Riera. Op 4 april 2012 heeft hij een concert gegeven in de Kloosterkerk te Den Haag met de sopraan Michal Bitan, Javier Lupiáñez Ruiz en de celliste Paulina Ptak. Op 8 augustus 2012 heeft hij een klavecimbelconcert gegeven op het MAfestival te Brugge.
Op 21 en 23 september 2012 is onder zijn leiding opera Orlando van G.F. Händel uitgevoerd in respectievelijk de Church of our Savour en in de Bosbeskapel.
In mei 2013 is onder zijn leiding opera Orlando wederom uitgevoerd in de monumentale Oude Kerk van Naaldwijk.
Op 3 november 2013 heeft het barokensemble onder zijn leiding delen van opera Rodelinda van G.F. Händel en psalm 126 van A. Vivaldi uitgevoerd met sopraan Charlotte Munnik en countertenoren Mattias Pavlous en Jean-Sebastien Beauvais.
In 2014 heeft hij met een barokensemble een optreden verzorgd in de Houtrustkerk te Den Haag met als solist Roberto Bando, traverso. Ook heeft hij, op klavecimbel, met het Leiderdorps orkest de solisten sopraan Lisette Emmerink, tenor Aart Mateboer en bas Marc Drost begeleid tijdens de uitvoering van Die Schöpfung van J. Haydn o.l.v. Martin van der Brugge in de Westerkerk, Amsterdam. In oktober 2014 is onder zijn leiding opera Rodelinda van G. F. Händel uitgevoerd in de Houtrustkerk en de Church of our Saviour, te Den Haag samen met Charlotte Munnik, Victoria Cassano, Mattias Pavlous, J.Sebastien Beauvais, Niels Berentsen, João Paixão en het barokensemble.
In 2015 heeft hij op klavecimbel, samen het barokensemble en countertenor Mattias Pavlous een concert verzorgd in het Rijksmuseum van Oudheden en in het kasteel van Oud-Poelgeest, te Leiden en Oegstgeest. In oktober heeft hij opera Ottone uitgevoerd met solisten sopraan Mariana Pimenta als Teofane, mezzosopraan Rut Codina Palacio als Matilda en countertenor Marrias Pavlous als Ottone en het berokensemble in de Emmauskerk. Ook heeft hij op klavecimbel, samen met bariton Coen Honig, sopraan Michelle Mallinger e.a. en het barokensemble opera Dido and Aeneas van Purcell uitgevoerd in de Waalsekerk, Den Haag. Vanaf 2015 begeleidt hij het Zoetermeers Dameskoor o.l.v. Hans de Wit.
Barok is de passie in mijn dagelijks leven.
Op 8 jarige leeftijd heb ik de Fireworks van G.F. Händel en pianoconcerten van Mozart gehoord en dat heeft bij mij een enorme positieve emotie en nieuwsgierigheid teweeggebracht. Op mijn 23ste jaar ben ik naar Nederland gekomen en heb ik mij verdiept in de barok, aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ik ben afgestudeerd bij Jacques Ogg en Annelie de Man. Daar heb ik een aantal projecten in de barok en modern repertoire uitgevoerd, maar de barokstijl trof mij veel dieper door de zuiverheid en de heldere klanken. Zo heb ik mij verder ontwikkeld in de barokopera, mede door het uitstekende zangtalent van de studenten van het conservatorium. Nu ben ik bezig met barokzang, kamermuziek en opera in samenwerking met countertenor Mattias Pavlous en andere zangers in de opera.
Opera heeft voor mij een poort geopend, het heeft een enorme verandering teweeggebracht in mijn carrière en daarom kan ik blijven groeien door mijn passie te volgen. Daarbij is de steun van mijn familie, vrienden en kennissen van levensbelang. Ik ben mij dagelijks bewust van de vreugde, omringt te worden door de barokmuziek en ik vind het heerlijk om samen te werken met zulke getalenteerde en geïnspireerde musici, muziek uit te zoeken en concerten te geven voor de liefhebbers van muziek. Hier leef ik voor!
Mijn doelstelling is, jonge musici te motiveren en te laten genieten van de barokmuziek en de energie te laten voelen die naar voren komt uit die barokmuziek, met hen een team te vormen om met hart en passie dit barok repertoire uit te voeren. Het is hard, serieus en met intelligentie werken, nieuwe interpretaties creëren voor mijzelf en voor het team. Spannende en leuke programmeringen, een intense research van de barok-uitvoeringen in Nederland en in Europa.
Wij, team ConcertoValiante, zijn tevreden in ons werk en hebben daardoor een zeer goede motivatie. Onze bedrijfsnaam ConcertoValiante mag onder dit motto naam en bekendheid krijgen in en buiten Nederland.
zie ook: http://www.kunstcentrum-kloosterkerk.nl/?page=concert&id=379
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.