Datum | zaterdag 13 mei 2017 |
Aanvangstijd | 16:30 |
Locatie | Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) |
Uitvoerenden | Geerten van de Wetering i.s.m. Festival 'Dag in de Branding' |
In tien jaar is het Haagse Festival Dag in de Branding uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende festivals voor nieuwe muziek in Nederland. Vier keer per jaar organiseert Dag in de Branding een programma van één dag op verschillende locaties in Den Haag. Het festival toont de actuele ontwikkelingen in de klassieke en geïmproviseerde muziek, het muziektheater, de jazz en popmuziek, opera en elektronica.
Festival Dag in de Branding wordt georganiseerd door de Johan Wagenaar Stichting, een organisatie die zich ten doel stelt om impulsen te geven aan de ontwikkeling van de nieuwe muziek.
Festival Dag in de Branding op 13 mei 2017 vindt plaats op de volgende locaties en tijden:
De prijs van een Passe-Partout voor alle locaties is € 35,- pp
In de Kloosterkerk wordt het volgende uitgevoerd:
Morton Feldman: A very short trumpet piece
Marc Busscher (trompet)
Principal Sound
Morton Feldman: Principal Sound
Pauline Oliveros: Bye bye butterfly (tape)
Geerten van de Wetering, orgel
In stukken op de rand van de stilte liet Morton Feldman het besef van tijd verdwijnen.
Organist Geerten van de Wetering vertolkt in de Kloosterkerk Principal Sound, Feldmans enige orgelstuk. Maar ook dit werk uit 1980 is ‘vintage Feldman'. Herkenbare klankkleuren en harmonieën geven het stuk coherentie. Geen enkel patroon herhaalt zich, de muziek is voortdurend in ontwikkeling. Als toehoorder word je aangespoord met oren op steeltjes te luisteren en op te gaan in klank.
Dat vereist ‘deep listening' - een begrip dat werd geïntroduceerd door de vorig jaar november gestorven componiste Pauline Oliveros.
Als hommage klinkt een van haar baanbrekende elektronische composities: Bye bye Butterfly uit 1965. Een plaatopname van het liefdesduet uit Puccini's Madama Butterfly heeft zij met oscillatoren en bandrecorders vervormd. De componiste schreef dat het doel was om ‘afscheid te nemen van de muziek uit de negentiende eeuw, maar ook van de toen geïnstitutionaliseerde onderdrukking van de vrouw'.
ga voor meer informatie naar: http://www.dagindebranding.nl/
Geerten van de Wetering i.s.m. Festival 'Dag in de Branding'
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.