Lutherse Kerk orgelconcert

orgelconcert

Datum zaterdag 15 februari 2020
Aanvangstijd 15:30
Locatie Lutherse Kerk
Uitvoerenden

Leo van Doeselaar (Amsterdam), orgel

Programma

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludio in C BWV 566

Franz Tunder (1614-1667)
An Wasserflüssen Babylon - Canto solo con 5 viole
(Door de concertgever aangepast aan orgel met obligaat pedaal)

Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Passacaglia in d  BuxWV 161 (Andreas-Bach-Buch) [6’]

Frank Danksagmüller (1969)
Estampie (2007) (geïnspireerd op motief uit de Passacaglia van Buxtehude en de Estampie uit de Robertsbridge Codex)

Johann Sebastian Bach
Sinfonia uit Cantate BWV 29 'Wir danken dir, Gott, wir danken dir'. Bewerking voor concerterend orgel en orkest van Bach van het Praeludium van de vioolpartita BWV 1006 in een ‘orgeluittreksel’ van deze Sinfonia van de hand van de concertgever.

Jan Welmers (1937)
Memories II (2016)

Johann Sebastian Bach
An Wasserflüssen Babylon BWV 653 a 2 Clav. è Ped.

Passacaglia  in c BWV 582 (Andreas-Bach-Buch)  (Pro organo pleno)

Meer informatie over de uitvoerenden

 

Leo van Doeselaar is een veelzijdig musicus, die als organist, pianist en fortepianist een enkele eeuwen omvattend repertoire bestrijkt.

Als organist heeft hij een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen-en buitenland en is hij een veelgevraagd jurylid en docent bij internationale orgelfestivals. Hij doceerde aan de Kunsthogescholen van Amsterdam en Den Haag en vervolgens aan de Universität der Künste in Berlin, waar hij van 1995 tot 2019 een ‘Orgelprofessur‘ bekleedde.

Leo van Doeselaar is ook een veelgevraagd pianist. Al meer dan dertig jaar vormt hij een pianoduo met Wyneke Jordans, speelt veel kamermuziek en treedt op als liedbegeleider. 

Leo van Doeselaar studeerde aan het Amsterdams Conservatorium orgel bij Albert de  Klerk en piano bij Jan Wijn. Naast beide solistendiploma's behaalde hij de Prix d'Excellence orgel. Na zijn studie verdiepte hij zich verder in historische uitvoeringspraktijk, studeerde bij André Isoir Frans orgelrepertoire en volgde fortepianolessen bij Malcolm Bilson en Jos van Immerseel. 

Als organist van het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging werkt van Doeselaar intensief mee aan het prestigieuze beeld-en geluidsproject ‘All of Bach’. 

Hij verleende zijn medewerking aan een groot aantal Oude Muziek Festivals in Europa en de Verenigde Staten. 

Op cd is Leo van Doeselaar met Wyneke Jordans op uiteenlopende labels vertegenwoordigd, met vierhandig repertoire van onder anderen Schubert, Beethoven, Dvorak, Ravel, Strawinsky en Satie. 

Hij heeft inmiddels vele orgel-cd’s op zijn naam staan. Zijn discografie omvat opnamen op historische orgels van werken van J.S.Bach. W.Fr.Bach, Händel, van Noordt, Krebs, Mendelssohn, Franck, Liszt en Reger.

De opname van Kammermusik nr. 7 voor orgel en orkest van Paul Hindemith met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly ontving samen met de andere zes Kammermusiken een Grammy Award.

Als titulair organist van het Concertgebouw in Amsterdam treedt hij veelvuldig op  met gerenommeerde orkesten, ensembles en solisten. Hij verzorgde wereldpremières van werken voor orgel en orkest van Tristan Keuris, Sofia Gubaidulina en Wolfgang Rihm.

De opname van alle klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck, waaraan van Doeselaar als organist van de Pieterskerk in Leiden meewerkte, ontving een Edison en de Prijs van de Deutsche Schallplattenkritik.
Zijn cd met orgelwerken van Heinrich Scheidemann (MDG) op het van Hagerbeer-orgel in de Pieterskerk werd in 2013 bekroond met zowel de Prijs van de Deutsche Schallplattenkritik als de ECHO Klassik Preis. 

Samen met Erwin Wiersinga werd Leo van Doeselaar in 2014 benoemd als titulair organist van het Schnitger-orgel in de Martinikerk te Groningen. 

In 2007 werd aan hem in de Oude Kerk in Amsterdam de Jan Pieterszoon Sweelinckprijs uitgereikt vanwege zijn verdiensten voor de orgelcultuur.

Actueel

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.