Gotische zaal RvS, Paleisstraat/Noordeinde (HOK) Lunchconcert, orgel

Lunchconcert, orgel

Datum woensdag 11 maart 2020
Aanvangstijd 12:45
Locatie Gotische zaal RvS, Paleisstraat/Noordeinde (HOK)
Uitvoerenden

Jos van der Kooy (orgel/piano) m.m.v. Michael van Dijk (gitaar)

Programma

Jehan Alain (1911 – 1940)
Fantasmorgie
orgel

Richard Rodney Bennett (1936-2012)
uit Five Impromptus:
I. Recitativo
III. Elagiaco
V. Arioso
gitaar

Jehan Alain
Berceuse sur dus notes qui cornent
orgel

Francis Poulenc (1899-1963)
Sarabande
gitaar

Jos van der Kooy (1951)
Improvisatie
piano

Roland  Dyens (1955-2016)
Saudade 3
gitaar

Meer informatie over de uitvoerenden

Michael van Dijk (1999) begon met gitaarspelen op negenjarige leeftijd. De eerste jaren had hij les bij Mien de Rover, die zelf les heeft gehad van Julian Coco, en speelde bij mandolineorkest de Plektrum Melodisten. Op zijn zestiende, nog tijdens de middelbare school, werd hij toegelaten tot de Jong Talent klas van het conservatorium van Tilburg. Sindsdien is hij daar niet meer weggegaan; hij studeert nu in het vierde jaar voor zijn bachelor-diploma aan dat conservatorium van Tilburg (AMPA) onder supervisie van Johan Fostier. Michael is tevens verbonden geweest als contractstudent aan het Utrechts conservatorium.

Michael volgde lessen bij (elektrisch) gitarist en componist Aart Strootman (o.a. Gaudeamus winnaar), en bij gerenommeerd klassiek gitaristen Marlon Titre, Gaëlle Solal en Goran Krivokapic. Hij volgde tevens masterclasses bij diverse grootheden, waaronder Leo Brouwer.

Michael deed verscheidende jaren mee aan het Prinses Christina concours, en bleef daar niet onopgemerkt. Hij bracht het tot de finale in de Doelen Rotterdam, en won verschillende aanmoedingsprijzen, waaronder de Gaudeamus Muziekweekprijs voor zijn unieke interpretatie van een moderne compositie.

Hij speelde als solist of in kamermuziekverband al op diverse locaties, waaronder De Doelen Rotterdam (Red Sofa Serie),  concertzaal Tilburg,  Willem-II concert- en popzaal, Nieuwe Kerk  Den Haag (Festival Dag in de Branding), Klankenbos Neerpelt (BE, OORtreders festival), en op diverse locaties tijdens November Music.

De jonge muzikant is onderdeel van twee vaste ensembles: INTEGRA en EKLEKT. INTEGRA is een cross-over duo (met elektrisch gitaar) samen met Sonja Oberkofler (Saxofoon) . EKLEKT ontdekt de narratieve, expressieve en sonische mogelijkheden die de klassieke gitaar en fluit (bespeeld door Eduardo Gaspar Polo Baader) te bieden heeft.

 

 

Jos van der Kooy werd geboren in 1951 te Rotterdam en geniet v.a. 1966 een internationale reputatie als concertorganist, improvisator en kerkmusicus.

Van 1981 tot zijn pensionering in 2019 was hij als cantor en organist verbonden aan de Amsterdamse Westerkerk.

Van 1991 tot 2017 was Jos van der Kooy stadsorganist van Haarlem en vaste bespeler van het beroemd Müller-orgel in de St. Bavo en het Cavaillé-Coll -orgel in de Haarlemse Philharmonie.

Sinds 2006 is hij organist van de Gotische Zaal van de Raad van State in Den Haag.

Sinds 2019 is hij organist van de Remonstrantse Arminiuskerk in Rotterdam, waar hij de vaste bespeler wordt van het Steenkuyl-orgel uit 1898.

Jos van der Kooy zet zich veelvuldig in om het orgel en de orgelmuziek onder 'de gewone man' en niet in de laatste plaats onder de aandacht van kinderen te brengen.  

Vanaf 2009 heeft hij, als de organist 'meneer Jos', meegewerkt met het Educatief Project 'Muziek uit een gebouw' -het orgel-.
Dit project, bedoeld voor kinderen van groep 6 van Haagse basisscholen, is door het Haags Orgel Kontakt ontwikkeld en wordt jaarlijks georganiseerd.

In de loop der jaren zijn hem de volgende prijzen en onderscheidingen toegekend.

Zie ook de website van Jos van der Kooy.

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.