ALGEMENE INFORMATIE KERK:
Naam kerk: Nieuwe Kerk
Adres: Spui 175, 2511 BM Den Haag
Bouwjaar: 1649-1656
Architect: Pieter Noorwits en Barthold van Bassen
Beheer/gebruik: Stichting Nieuwe Kerk / DMC / RO (voor cultuur / manifestaties en concerten)
Exploitatie catering: Taat & de Regt.
Kerkelijk gebruik: Redeemer International Church (sinds 2010 actief in Den Haag)
ALGEMENE INFORMATIE ORGEL(s):
Orgel: Joannes Duyschot 1702: - fa Bätz & Co: 1866-1867 - 21/II/P
Titulair organist: Hero de Boer (tevens beheerder orgel)
Organisatie concerten: Stichting Dans en Muziekcentrum Den Haag (DMC) en Residentie Orkest (RO).
De Nieuwe Kerk participeert (nog) niet binnen het HOK maar is opgenomen in de lijst wegens het grote cultuur(historisch) belang van gebouw en orgel.
KERK:
De Nieuwe Kerk aan het Spui is specifiek voor de protestantse eredienst gebouwd en heeft dus geen van oorsprong RK-ontstaansgeschiedenis zoals veel oude kerken. De Nieuwe Kerk is een van de fraaiste scheppingen van de barokke kerkarchitectuur in ons land.
De kerk werd tussen 1649-1656, na het vertrek van de Spaanse troepen, gebouwd naar een ontwerp van Pieter Noorwits en Barthold van Bassen in een Hollands classicistische stijl (ook wel Classicistisch barok genoemd) die in de gouden eeuw erg in trek was en waarbij ook wel elementen van de hieraan vooraf gaande renaissance stijl zijn waar te nemen. Deze architectuur, met z'n machtige kroonlijsten, frontons en zuilen over vaak meerdere verdiepingen, paste goed in de welvaart van die tijd.
Opvallend aan de kerk is dat geen dragende kolommen de ruimte verdelen. Iets wat in de Nederlanden nog niet eerder was toegepast voor een gebouw van deze grootte.
Het orgel werd in 1702 gebouwd door de Joannes Duyschot uit Amsterdam. Het had 39 registers verdeeld over drie klavieren en aangehangen pedaal. Meerdere orgelbouwers hebben aan het orgel gewerkt, w.o. Joachim Reichner, maar ook Chr.G.F. Witte (fa Bätz & Co) die feitelijk een nieuw orgel in de oude kas plaatste, waarbij hij ook enig pijpwerk van Duyschot gebruikte. In 1976 volgt een restauratie door de Flentrop orgelbouw, die het orgel van een vrij pedaal voorziet (volgens het oorspronkelijke plan van Witte) Het orgel heeft dan 21 stemmen, verdeeld over 3 klavieren en pedaal.
Begin 21e eeuw blijkt dat het orgel aan een restauratie toe is. Niet alleen het instrument maar ook de orgelkas en de orgelluiken hebben specialistische aandacht nodig. .
Tevens wordt de situatie met de akoestische schermen die (ook) voor het orgel hangen, als onwenselijk beschouwd. Verwijdering of aanpassing zal de klankuitstraling, maar ook voor de aanblik van de fraaie orgelkas van Duyschot sterk verbeteren. Kijk HIER voor de dispositie.
In 2013 wordt een financieringsactie gestart om de benodigde fondsen bijeen te krijgen. Mede door deze actie en met subsidie van de overheid kon de restauratie doorgaan. (zie ook: Ontwikkelingen Nieuwe Kerk)
Van 2018 tot 2020 wordt het orgel geheel gerestaureerd door orgelbouwer Reil uit Heerde, die o.a. al het pijpwerk uitneemt. Tevens worden de orgelkas en de orgelluiken aangepakt en kunnen ook de akoestische schermen voor het orgel verplaatsbaar gemaakt worden waardoor het orgel weer zichtbaar komt en de uitstraling geoptimaliseerd wordt. Tijdens kamerconcerten kunnen de schermen weer voor het orgel worden geschoven waardoor ook die akoestiek optimaal blijft.
CONCERTEN:
In de Nieuwe Kerk worden regelmatig (o.a. kamer)concerten georganiseerd binnen de programmering van de Stichting Dans en Muziekcentrum Den Haag (DMC) en het Residentieorkest (RO). Ook het orgel zal in deze programmering, maar ook m.b.t andere concertactiviteiten een functie krijgen. Streven is dat het HOK hierin een rol kan gaan spelen.
zie ook: Ontwikkelingen Nieuwe Kerk
MEER INFORMATIE:
HB/juli 2022
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.