Persbericht jubileumconcert Kloosterkerk

Persbericht:
Jubileumconcert Kloosterkerk 19 nov-2016

50-jarig jubileum Marcussen-orgel Kloosterkerk Den Haag

Op Paaszondag 10 april 1966 werd het door de Deense firma Marcussen & Søn nieuw gebouwde orgel voor de Kloosterkerk in Den Haag in gebruik genomen. Dit jaar bestaat het orgel 50 jaar.

Met een tweetal concerten in 2016 wil de Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk, in samenwerking met het Haags Orgel Kontakt, aan deze bijzondere gebeurtenis aandacht schenken.
Het eerste concert vond plaats op zaterdag 9 april.
Het tweede concert, met als titel LAUDATE!, zal plaatsvinden op zaterdag 19 november, 20.15 uur, en wordt gegeven door Geerten van de Wetering, orgel, m.m.v. het Residentie Kamerkoor o.l.v. Jos Vermunt.

Er klinken enkele orgelwerken (van Bach en de dit jaar jubilerende componisten Reger en Reda) en werken voor koor en orgel: Laudes Organi van Zoltán Kodály (gecomponeerd in 1966, het bouwjaar van het orgel) en een eerder dit jaar in première gegaan werk van Daan Manneke, Aube, Symphonies pour quatre choeurs et orgue.
Dit werk is geschreven voor vier koren die verspreid in de ruimte van de kerk zullen staan, wat resulteert in een bijzonder klankeffect; later in het stuk wordt één koor geformeerd onder het orgel.

Tevens zullen tijdens dit concert de resultaten van enkele werkzaamheden aan het orgel voor het eerst te horen zijn. Naast groot onderhoud aan het orgel, waaronder herstel van enkele grote prestantfrontpijpen, heeft de firma Van Vulpen een zwelmechanisme aangebracht op het borstwerk, waardoor de deuren van het borstwerk nu met een voettrede bedienbaar zijn.

Uit archiefstukken blijkt dat in de oorspronkelijke ontwerpen van Marcussen reeds sprake was van beweegbare deuren van het borstwerk. In een later stadium is hier van afgezien. Nu, 50 jaar later, is dit plan alsnog gerealiseerd en zal het resultaat op 19 november voor het eerst hoorbaar zijn tijdens een concert. Om meerdere redenen een bijzondere avond om bij te wonen!

Aanvang concert: 20.15u.
Om 19.45u zal componist Daan Manneke een toelichting geven op zijn compositie.
Toegang: €10
Adres: Kloosterkerk, Lange Voorhout 2, Den Haag
Meer info: www.kunstcentrum-kloosterkerk.nl

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.