Lutherse Kerk, Lutherse Burgwal (HOK) Bätz-Orgelmaand Christian Schmitt

Bätz-Orgelmaand Christian Schmitt

Datum zaterdag 2 oktober 2010
Aanvangstijd 15:30
Locatie Lutherse Kerk, Lutherse Burgwal (HOK)
Uitvoerenden

Christian Schmitt (Saarbrücken)

Programma

Bätz-Orgelmaand 2010, Lutherse Kerk Den Haag

Thema: 18e t/m 20e eeuw:
Bätz, Schumann, Reger

Max Reger: protestantse romantiek van een katholieke componist.
Serie orgelconcerten op het Bätz-orgel.

In oktober organiseert de Stichting Cultuur en Muziek in de Lutherse Kerk een serie orgelconcerten op de zaterdagmiddagen. Elke zaterdag zal een orgelcompositie van de componist Max Reger centraal staan.

Reger staat in principe in de traditie van Wagner, Beethoven en Brahms. Hoewel hij van katholieke huize was, heeft hij een aantal orgelbewerkingen gemaakt van Lutherse koralen naar zijn grote voorbeeld J.S. Bach. Immers, zo zei hij "Bach ist Anfang und Ende aller Musik".

Op het beroemde Bätz-orgel uit 1762 in de Lutherse Kerk komen deze twee werelden prachtig samen: transparante doch weelderige barok van Bach wordt gespeeld naast de romantische, melancholische composities van Reger. Het concert op 30 oktober, het laatste in de serie, wordt voorafgegaan door een lezing over het werk van Reger.

concertprogramma 2 oktober:

Robert Schumann: (1810-1856)
- Fuge No. 1 über B-A-C-H (op. 60) (5)

Charles Marie Widor (1844-1937)
Sinfonie für Orgel Nr. 1 c-moll op. 13 Nr. 1
- Prélude, Allegretto, Intermezzo, March pontificale (21)

Jürgen Essl (1961)
- Demoltokata op. 22 (6)

Johann Pachelbel (1653-1706)
- Ciacona f-Moll (7)

Theo Brandmüller (geb. 1948)
- Die Geisselung und Piéta aus:
Sieben Orgelstücke zur Passionszeit (1983) (11 Min)

Max Reger (1873-1916)
Choralfantasie über Wachet auf, ruft uns die Stimme (20)

Meer informatie over de uitvoerenden

Christian Schmidt (geb. 1976) studeerde kerkmuziek aan de Musikhochschule des Saarlandes, aan het Conservatorium van Boston (USA) bij James David Christie (uitv. musicus) en aan de Academie voor Muziek te Frankfurt bij Daniel Roth (concert examen).

Hij deed mee aan meer dan tien nationale en internationale orgelconcoursen in Duitsland en in Atlanta, Brugge, Calgary, Philadelphia en Tokyo. In 2003 won hij als organist de 1e prijs van de Europese Culturele Stichting "Pro Europa".

Christian Schmitt treedt regelmatig op in kerken van Europa, Azië en Noord Amerika, maar ook in de grote concertzalen van Europa zoals in het Konzerthaus Luzern, in de Tonhalle Zürich, het Konzerthaus en Philharmonic Berlin, Konzerthaus Wenen en Gewandhaus Leipzig. Hij speelde samen met kamerorkesten in Praag en Stuttgart en met grote symfonieorkesten waaronder die van de NDR, MDR, SR, RBBB en met artiesten als Juliane Banse, Sibylla Rubens, Grubinger Martin, Michael Gielen, Wen-Sinn Yang, Marek Janowski, Sir Roger Norrington en Christoph Poppen.

In het komende seizoen zal hij zijn debuteren bij de Philharmonie Keulen waar hij, op uitnodiging van de 'Berliner Philharmoniker Stichting', het slotconcert van de nieuwe orgelserie in de grote zaal van de Berliner Philharmoniker zal verzorgen.

Christian Schmidt is docent aan de Hochschule für Musik Saar en regelmatig gastdocent bij colleges in Oslo, Mexico, Moskou, Seoul, Tasjkent, Cremona, Ljubljana, Boston, en in Bogota. Hij is een van de juryleden van de federale wedstrijd "Jugend musiziert",

Hij maakte meer dan 15 CD-opnames en trad op voor de ARD radio. Hij is actief in het musicologische onderzoek naar de werken van GF Händel (red. T. Koopman) en FX Brixis (-Butz Verlag).

Sinds 2008 speelt hij met de Bamberger Symfonie Orkest de verschillende werken voor orgel en orkest van Charles-Marie Widor. In samenwerking met de Beierse Radio verzorgt hij de complete opname van de muziek van Koechlin, Widor en Pachelbel (ed. M. Belotti).

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.