Datum | woensdag 20 juli 2011 |
Aanvangstijd | 12:45 |
Locatie | Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) |
Uitvoerenden | Ton van Eck (Haarlem) |
Johann Seb. Bach (1685 - 1750)
Fantasie und Fuge g-moll, BWV 542
Juan Cabanilles (1644-1712)
Passacalles II del 1er tono
Guy Bovet (*1942)
Uit: 12 Tangos ecclesiasticos
Tango de sesto tono, de batalla
Max Reger (1863 - 1916)
Uit: Sechs Trios, op. 47
1. Kanon
2. Gigue
3. Canzonetta
Emma Lou Diemer (*1927)
Fiesta (1960)
Ton van Eck studeerde orgel bij Bernard Bartelink aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij wie hij het diploma Uitvoerend Musicus met aantekening voor improvisatie behaalde, en een aantal jaren bij Marie-Claire Alain te Parijs. Sinds 1 december 1999 is hij titulair-organist van de Kathedrale Basiliek Sint Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem waar hij niet alleen vaste begeleider is van het beroemde Kathedrale Koor St. Bavo, maar ook artistiek eindverantwoordelijke voor de bekende serie Zaterdagmiddagconcerten. Daarvoor was hij titularis van de St. Jacobuskerk in de Parkstraat te Den Haag.
Hij was prijswinnaar/finalist op internationale improvisatieconcoursen te Chartres, Haarlem en Rennes, en behoorde driemaal tot de prijswinnaars op het César Franckconcours te Haarlem (1976 en 1979: 3e prijs, 1982: 1e prijs). Voor zijn inspanningen voor de Franse orgelcultuur ontving hij verschillende malen een onderscheiding van de Société Academique des Arts, Sciences et Lettres.
Sedert 1967 concerteert hij regelmatig en verzorgt hij radio-opnamen in Nederland en vrijwel alle Europese landen en Noord- en Zuid-Amerika waarbij hij tracht door een originele programmering zijn publiek kennis te laten maken met onbekend repertoire. Ook wordt Van Eck internationaal regelmatig uitgenodigd als jurylid, voor het geven van cursussen en lezingen en als gastdocent aan conservatoria en universiteiten. Zijn Psalm ‘De Profundis' voor gemengd koor en orgel kreeg de 3de prijs bij het Alphons Diepenbrock compositieconcours 1995. Vanaf 1979 is hij werkzaam als adviseur bij de Katholieke Klokken- en Orgelraad, waar hij inmiddels de bouw en restauratie van vele (historische) orgels heeft begeleid, dit laatste in goede samenwerking met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg.
Hij verzorgde talrijke publicaties waaronder vele orgelmonografieën en artikelen in internationale vaktijdschriften over orgelbouw, orgelhistorie, uitvoeringspraktijk en componisten. Ook organiseerde hij internationale symposia rond Charles Tournemire (1989) en de orgelkunst rond 1900 (1991) en verzorgde hij de uitgave van de bundel 'Abraham zien' (1984) en van het boek 'L'Orgue à tuyaux' (1986) van Pierre Veerkamp (beide in samenwerking met drs V.H.M. Timmer). Met name deze laatste uitgave oogstte internationaal lof. Tevens was hij eindredacteur van het boek 'Orgelkunst rond 1900' (1995, samen met Herman de Kler) en van 'Gratia Discipulorum' (1996) het liber amicorum dat Marie-Claire Alain van haar oud-leerlingen kreeg aangeboden. Daarnaast is meer dan de helft van de tekst van het nederlandstalige handboek over de r.-k. orgelkunst 'Van Satans Fluytencast tot Vox angelica' (2003) van zijn hand.
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.