Datum | woensdag 15 juni 2016 |
Aanvangstijd | 12:45 |
Locatie | Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) |
Uitvoerenden | Collegium Musicum Den Haag: Ines d'Avena (blokfluit), Sara DeCorso (barokviool), Rebecca Rosen (barokcello), Claudio Ribeiro (klavecimbel) |
Voor de Oude Muziek liefhebbers heeft Telemann geen introductie nodig. Door zijn veelzijdigheid en inventiviteit bleef hem avant-garde op de muzikale stijl gedurende zijn hele leven, en heeft grotendeels de de rol van de professionele muzikant gevormd.
Een grote deel van zijn productie bestaat uit kamermuziek van buitengewone kwaliteit. Essentieel in het dagelijkse leven van de 18e eeuwse huishoudens, kamermuziek verkort de afstand tussen publiek en musici, waardoor het publiek ervaart met meer intimiteit een grotere mate van vrijheid in muziek maken.
Inês d'Avena (blokfluit), Sara DeCorso (barokviool),
Rebecca Rosen (barokcello) en Claudio Ribeiro (klavecimbel)
Het barokorkest COLLEGIUM MUSICUM Den Haag onder leiding van maestro al cembalo Claudio Ribeiro is opgericht in 2006. De groep bestaat uit top-musici die allen zijn opgeleid aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Een van de speerpunten is bestaand en nieuw publiek te betrekken bij de barokmuziek. Het orkest wil het publiek een onvergetelijke muzikale ervaring bezorgen, waarbij "puur en eerlijk" wordt gemusiceerd en de directe kracht van de muziek tot de mensen spreekt. Het laat zich daarbij inspireren door de Collegia Musica uit de 18th Eeuw, die in het koffiehuis speelden. Daar was een gesprek tussen musici en publiek mogelijk en na afloop werd er samen het glas geheven.
Eind 2007 verscheen de eerste cd/dvd van COLLEGIUM MUSICUM Den Haag, L'Europe Réunie (ORF), met werken van Telemann, Vivaldi, Bach, Rebel en de Nederlander Unico Wilhelm van Wassenaer. De cd kreeg lovende recensies in binnen-en buitenland, met onder meer vier sterren in de Volkskrant. "A breath of fresh air", noteerde de recensent van het tijdschrift Fanfare naar aanleiding van het jeugdige en levendige spel dat het ensemble aan de dag legt. De historisch correcte - naar het werk van Couperin verwijzende - titel van de cd doet overigens onvoldoende recht aan de culturele veelzijdigheid van het ensemble, waarvan de leden uit alle hoeken van de wereld afkomstig zijn.
CMDH was de laatste jaren zeer actief in Oostenrijk (Brunnenthaler Konzertsommer, Italia Mia Wenen en de Internationale Barocktage - Stift Melk), België (Mafestival - Brugge), Duitsland (Dalheimer Sommer), Turkije (Istanbul Opus Amadeus International Chamber Music Festival) en Nederland (Anton Philipszaal, Ridderzaal, Festival Classique, Grachtenfestival, Zorgvlietkerk en Paleiskerk Den Haag, Dorpskerk Voorschoten en Noorderkerk Amsterdam), en met live optredens op ORF (Oostenrijkse omroep), Radio West en AVRO (Spiegelzaal van het Concertgebouw). Ook noemenswaardig is het eigenmerk project ‘Stadstournee', al op de zesde editie, met kleine concerten in de haagse wijken en een schitterend slotconcert in het Centrum van Den Haag met het voltallige orkest.
De authentieke uitvoeringspraktijk staat centraal bij CMDH. dat betekent: een nieuwe, spannende interpretatie van muziek uit de 17e en 18e eeuw gespeeld op originele instrumenten of getrouwe kopieën daarvan. Naast de orkestrale programma's heeft CMDH ook elk jaar een kamermuziek programma gespeeld door de kernleden van het orkest.
Enthusiastic, flexible and broadminded: three key words used to describe the Collegia Musica of the past that also characterize the baroque orchestra COLLEGIUM MUSICUM Den Haag, founded in 2006 by young, talented, energetic musicians, united under the direction of Brazilian/Italian harpsichordist Claudio Ribeiro. This international ensemble is known for its vitality and dynamism, but also for its high artistic quality and experience with the historically informed performance practice.
Its discovery was made at the Utrecht Early Music Festival 2006 by Bernhard Trebuch from the Austrian Radio (ORF), with whom two CDs were recorded (Edition Alte Musik label). The first, "L'Europe Réunie", was released in October 2007 and received enthusiastic reviews by amongst others Fanfare, Tijdschrift Oude Muziek and Pizzicato.
Since its foundation CMDH has been very active in Austria (Brunnenthaler Konzertsommer, Italia Mia Vienna and the Internationale Barocktage - Stift Melk), Belgium (MAfestival - Brugge), Germany (Dalheimer Sommer) and The Netherlands (Reincken Festival, Anton Philipszaal, Ridderzaal, Festival Classique, Zorgvlietkerk and Paleiskerk The Hague, Dorpskerk Voorschoten and Noorderkerk Amsterdam), and with live performances on ORF, Radio West and AVRO (Spiegelzaal from the Concertgebouw). In 2010 CMDH was one of the five ensembles chosen to represent the Dutch early music scene at the Showcase Early Music, organized by the Music Center The Netherlands during the Utrecht Early Music Festival.
Since 2009 proactively engaging new audiences, the orchestra presents an annual concert tour through The Hague, a social-cultural project entitled ‘Stadstournee' that has had the generous support of the City of The Hague as well as various other Dutch cultural funds.
The Chamber Ensemble of CMDH is formed by the principal musicians of the orchestra.
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.