Datum | vrijdag 21 april 2017 |
Aanvangstijd | 20:15 |
Locatie | St. Jacobuskerk, Parkstraat (HOK) |
Uitvoerenden | Jos Laus (orgenl) en Theo Hartman (trompet) |
Giambattista Martini (1706 -1784)
Toccata Allegro
trompet en orgel
C.V. Stanford (1852 - 1924)
Prelude VI opus 105
orgel
Jean Avignon (1964)
Grave et Gigue
trompet en orgel
William Mathias (1934 - 1992)
Processional
orgel
Marco de Goeij (1967)
Monoloque Intérieur
trompet solo
Rudolf Koumans (1929)
Preludium en Canzona opus 84
opgedragen aan Jos Laus, 1991
orgel
Tomaso Albinoni (1671 -1750)
Konzert in g- moll
Grave - Allegro - Adagio - Allegro
trompet en orgel
Louis Vierne (1870 -1937)
Carillon de Westminster
uit: Pieces de Fantaisie
orgel
Giambattista Martini (1706 -1784)
Sonata Al' Postcommunio
Introduction - Allegro
trompet en orgel
programma nog niet bekend
Jos Laus (orgenl) en Theo Hartman (trompet)
Jos Laus (1953) studeerde aan het Kon. Conservatorium in Den Haag piano, orgel en koordirectie. Na afronding van zijn studies aldaar, volgde hij nog improvisatielessen bij Bernard Bartelink te Haarlem. Van 1969 tot 2004 was hij als dirigent en organist verbonden aan de H. Bonifatiuskerk te Rijswijk. Met het koor Gloria Deo en de Schola Cantorum werd regelmatig medewerking verleend aan de KRO radio- en televisie uitzendingen; de Schola Cantorum behaalde in 1991 en 1995 een prijs in de categorie Gregoriaans op het Internationaal Korenfestival te Arnhem.
Sinds juli 2004 is hij als dirigent en organist werkzaam in de kerk van St. Jacobus de Meerdere te 's-Gravenhage, waar hem de algemene muzikale leiding van de koren en de organisatie van de concerten is toevertrouwd.
Naast een concertpraktijk in eigen land, is hij regelmatig als concertorganist te gast in het buitenland (o.a. België, Frankrijk, Duitsland en Indonesië (Jakarta). In laatstgenoemd land werd hij betrokken bij de inventarisatie van het daar aanwezige pijporgelbestand.
Als orgeldeskundige en lid van het College van Orgeladviseurs Nederland (CvON) begeleidde hij tal van belangrijke restauratie- en nieuwbouwprojecten, o.a. de orgels van de kathedraal van Utrecht (Ste Catharina), Zwolle (O.L.Vrouw), Oosterhout (St. Jan) en Delft (Maria van Jesse). Begin 2000 werd hij door de Unesco uitgenodigd een advies uit te brengen en de begeleiding ter hand te nemen van de restauratie van het Maarschalkerweerd-orgel in de kathedraal van Paramaribo in Suriname. Van zijn hand verschenen verschillende publicaties over technische- en historische aspecten van de orgelbouw.
Wetenschappelijk onderzoek naar het oeuvre van de 19e eeuwse Utrechtse orgelmakers Maarschalkerweerd en Zoon leidde in 2008 tot een publicatie in boekvorm.
Van zijn werk als musicus verschenen verschillende opnamen; zo verscheen in 2010 de CD Franse Meesters in de Hofstad. Deze CD, geheel gewijd aan Franse orgelmuziek en uitgevoerd op het Adema/Maarschalkerweerd-orgel van de kerk van de H. Jacobus de Meerdere in Den Haag, kreeg een warm onthaal!
Naast zijn werkzaamheden aan de kerk van de H. Jacobus de Meerdere is Jos Laus werkzaam als begeleider aan de dansvakopleiding van het Kon. Conservatorium in Den Haag en dirigent van de Capella Stacti Jacobi.
Sinds 2008 is Jos Laus artistiek adviseur van het HOK bestuur.
Theo Hartman begon op 9-jarige leeftijd cornet te spelen bij harmonievereniging T.A.V.E.N.U. te Den Haag onder leiding van dirigent Jan Schellevis (Amsterdamse Politie Kapel).
Trompetles kreeg hij vervolgens van Henk Bakker (Koninklijke Militaire Kapel), Theo Laanen (Residentie Orkest) en John Taber (Residentie Orkest)
Tijdens zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij John Taber heeft hij regelmatig projecten meegespeeld in het Conservatoriumsymfonieorkest, de Conservatoriumbigband onder leiding van jazzpianist Frans Elsen en in vele moderne ensembles (o.a. onder leiding van dirigent Reinbert de Leeuw) en liep hij stage bij het Residentie Orkest met als mentor eerste trompettist Arend van der Knaap. Tevens speelde Theo jarenlang in Big Band Voorschoten waar hij al swingend met de jazzmuziek in aanraking kwam.
Na in 1983 succesvol in Den Haag afgestudeerd te zijn voor ‘Muziekonderwijsakte B' werkte hij een jaar mee aan de oprichting van zowel het Haags Kamerorkest (o.l.v. Lucas Vis) en het Nederlands Theater Orkest in Amsterdam (o.l.v. Jules van Hessen)
Van 1985 tot 1990 was Theo tweede/plaatsvervangend eerste trompettist bij het Haifa Symfonie Orkest in Israël. Ook was hij kortstondig eerste trompettist bij het Israël Sinfonietta onder leiding van dirigent Mendi Rodan tijdens de uitgebreide toernee door de Verenigde Staten (met o.a. een concert in Carnegie Hall New York), Canada en Engeland in 1987.
In 1990 keerde Theo terug naar zijn geboorteland Nederland. Al snel kon hij regelmatig bij Nederlandse symfonieorkesten remplaceren zoals het Radio Symfonie Orkest, het Noordhollands Philharmonisch Orkest en later ook bij de Koninklijke Militaire Kapel in Den Haag. Tevens heeft Theo in die periode deelgenomen aan projecten bij het Nationaal Toneel, het Bernsteinproject van stichting KunstWerk onder leiding van dirigent David Stahl en heeft Theo ook nog een jaar met de musical ‘Westside Story' door geheel Nederland heen ruim 100 swingend voorstellingen verzorgd.
Vanaf 2000-2010 heeft Theo ook veel ervaring opgedaan in het begeleiden van opera's, oratoria en andere koorwerken met Continuo Rotterdam. Menig keer stonden de soli van Händel's ‘The trumpet shall sound' en Bach's ‘Weihnachts Oratorium' op zijn lessenaar.
Sinds 2006 is Theo trompettist en initiator van het koperensemble ‘Continuous Brass' waarmee vele optredens in wisselende bezettingen op de Nederlandse podia zijn geweest.
Vanaf 1992 is Theo als koperdocent is Theo in Nederland werkzaam bij de muziekscholen Westland, ToBe cultuurcentrum, Warmond, Capelle aan den IJssel, SKVR Rotterdam alsmede de Lierse muziekverenigingen Liora en Excelsior. Sinds 2014 heeft Theo ook zijn cultuurbedrijf ‘Trompetnet.nl' waarbij hij muzieklessen verzorgd voor klein koper, trombone, ensemblecoaching en muziektheorie. Meer informatie online kan hiervoor bekeken worden via www.trompetnet.nl
Naast het lesgeven, organisatie & public relations voor Continuous Brass heeft Theo ook ‘TNCB Productions' opgericht waarmee hij bemiddeld voor kleine kamermuziekensembles. (zie: www.trompetnet.nl/tncb-productions ) Voor ToBe cultuurcentrum is Theo ook al jarenlang gastheer en organisator van de kamermuziekserie ‘ToBe in de Oudheidkamer' in Ridderkerk.
Recent heeft Theo samen met pianist Armin Segger en cellist Ephraim van IJzerlooij ‘Triple Berry Trio' opgericht met de unieke samenstelling van trompet, cello en piano. Dit trio speelt een gevarieerd modern origineel repertoire van hedendaagse zeer goed toegankelijke componisten. Veel composities zijn van na 2000 en de ambitie is om wereldwijd componisten te enthousiasmeren het repertoire voor deze verrassende combinatie uit te breiden.
Als orkesttrompettist heeft Theo recent meegespeeld als eerste trompettist bij het Hanze Orkest in Zwolle met de vijfde symfonie van Gustav Mahler onder leiding van dirigent Frank Adams in een samenwerkingsverband met het Wageningse studentenorkest WSKOV. Met het Nederlands Begeleidings Orkest speelt Theo als eerste trompettist in november 2015 twee spannende concerten, te weten het ‘Deutsches Requiem' van Johannes Brahms met het Amsterdams Gemengd Koor in het Concertgebouw in Amsterdam en de gehele ‘Hohe Messe' van Johann Sebastian Bach in Lelystad in het Agoratheater met Oratoriumvereniging Stella Maris.
Op social media is Theo zeer actief om zijn instrument, ensembles en passie voor de muziek in het algemeen onder de aandacht te brengen.
Neemt u eens een kijkje op: www.facebook.com/trompetnet.nl, www.facebook.com/continuousbrass.nl en www.facebook.com/tripleberrytrio
Op Twitter is Theo te volgen onder de naam www.twitter.com/theohartman070 en op Linked-in is zijn profiel te lezen bij www.linkedin.com/in/theohartman070
Tijdens recitals speelt Theo gevarieerd op trompetten, cornet en bugel van merken als Schagerl, Vincent Bach, Schilke, XO Brass, Scherzer, Benge, Selmer, Lechner en Martin Peter.
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.