Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) orgel+ concert

orgel+ concert

Datum zaterdag 21 september 2019
Aanvangstijd 16:00
Locatie Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK)
Uitvoerenden

Matthijs Koene (panfluit), Kaspar Kröner (countertenor) en Geerten van de Wetering (orgel)

Programma

'Hollandse Nieuwe' nieuwe muziek van Nederlandse bodem. Vandaag:

Manneke & Moore in de Kloosterkerk

In dit concert staat het werk van twee Nederlandse componisten centraal: Daan Manneke, die dit jaar 80 hoopt te worden, en Kate Moore, de jonge Nederlands-Australische componiste die in 2017 de Matthijs Vermeulenprijs won.
Het werk van Manneke kenmerkt zich door vocaliteit en ruimtelijkheid, de muziek van Moore kent invloeden vanuit diverse muziekstijlen en vindt haar inspiratie vaak in de natuur.

Aan het concert werken mee Matthijs Koene (panfluit), Kaspar Kröner (countertenor) en Geerten van de Wetering (organist Kloosterkerk).
Er worden werken voor panfluit & orgel, zang & orgel en orgel solo uitgevoerd. Een bijzondere middag, met twee toonaangevende Nederlandse componisten!  

Meer informatie over de uitvoerenden

Matthijs Koene (1977) wordt internationaal gezien als een van de meest vooraanstaande panfluitisten van zijn tijd. Matthijs is grensverleggend; zijn visie en speelwijze hebben de technische mogelijkheden en expressie van de panfluit vergroot. Hierdoor heeft de panfluit zijn intrede kunnen doen in de klassieke muziek.

Hij weet menig componist te overtuigen om een werk voor panfluit te schrijven. Tot op heden zijn meer dan 200 composities voor Matthijs gemaakt, veelal aan hem opgedragen: solowerken, in kamermuziek, met orgel, als onderdeel van ensemble en soloconcerten. Vaak door componisten van naam als: Theo Loevendie, Roderik de Man, Daan Manneke, Guus Janssen, Klaas de Vries, Chiel Meijering, Gwyn Pritchard, Fabio Nieder, Calliope Tsoupaki, Martijn Padding, Klas Torstensson en Ron Ford.

Matthijs ontving zijn eerste panfluitlessen op 7-jarige leeftijd en sloot zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam cum laude af. Kort daarna werd hij in 2005 benoemd tot hoofdvakdocent panfluit aan hetzelfde instituut.

“De klank van de panfluit boeit mij,” aldus Koene. “Het instrument is zeer expressief door haar vele kleurmogelijkheden en dynamische bereik. Ik ben ervan overtuigd dat er technisch en dus muzikaal nog veel meer kan dan ik nu voor mogelijk houd. Ik doe daar graag onderzoek naar. Oplossingen bedenken, in basis theoretische gedachten tot klinken laten brengen.

De panfluit kan een rol spelen in de klassieke traditie. Ik ben ervan overtuigd dat dit voornamelijk te realiseren is door het opbouwen van een autonoom repertoire, namelijk fantastische composities waarin de panfluit een prominente rol speelt. Maar ook door gewoonweg repertoire voor andere instrumenten uit te voeren, zoals bijvoorbeeld de fluitsonates van J.S. Bach.”

 

 

Kaspar Kröner begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler” in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Stewart Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder meer Helmut Rilling, Barbara Schlick, Gefrey Gall, Stephen Stubbs, het Hilliard Ensemble, Thomas Quasthoff en Jard van Nes.

Kaspar Kröner brengt een gevarieerd repertoire van Lied, Oratorium en Opera als solist en met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Hij vertolkte verschillende operarollen zoals Arsamenes (Xerxes), Medoro (Orlando) en Tolomeo (G. Cesare) van G.F. Händel, Apollo (Apollo & Hyazinth) en Ascanio (Ascanio in Alba) van W.A. Mozart en Orpheus (Orpheus & Eurydike) van Ch.W. Gluck. Daarbij werkte hij samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer.

 

Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel studeerde hij in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Verdere improvisatielessen volgde hij bij Ansgar Wallenhorst en koordirectielessen bij Wiecher Mandemaker. 

Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van het Woerdens Kamerkoor.  Daarnaast is hij artistiek adviseur voor Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden. Hij was finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem.

Geerten heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek en speelde premières van diverse Nederlandse composities. Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland, ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Belangrijke elementen binnen zijn repertoire zijn daarnaast muziek van onderbelichte componisten en bijzondere, zelden uitgevoerde composities. Hij voerde o.a. het complete orgeloeuvre van Paul Hindemith en Anthon van der Horst uit, inclusief werken voor orgel en orkest. Naast het orgel als solistisch instrument te presenteren, gaat Geerten graag de combinatie met andere kunstdisciplines aan om het orgel bij een breder publiek bekend te maken.

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.